مراقبتهای بعد از جراحی لثه چیست؟ - متخصص ایمپلنت در رشت

مراقبت های بعد از جراحی لثه

جراحی لثه به منظور درمان بیماری لثه و آسیب‌های ناشی از آن انجام می‌شود. در ادامه مراقبت های بعد از جراحی لثه توضیح داده می شود و به سوالات رایج در این زمینه، پاسخ داده می شود.

آمادگی قبل از جراحی لثه

قبل از جراحی لثه، اقدامات زیر توسط دندانپزشک صورت می گیرد:

• بررسی پرونده پزشکی بیمار و معاینه کامل او
  • بررسی وضعیت دندان‌ها، دهان و فک و ارزیابی سلامت و استحکام دندان‌ها
  • بررسی وجود نشانه‌های عفونت، آبسه یا ضایعات دیگری که باعث پیچیدگی بهبود بعد از جراحی لثه می شود.
  • توضیح دادن مزایا و خطرات احتمالی عمل لثه و اجازه گرفتن از بیمار برای انجام جراحی

نکات بعد از جراحی لثه

بعد از جراحی لثه چه کارهایی را نمی توان انجام داد؟ در ادامه موارد مهم مرتبط با  مراقبت از لثه جراحی شده توضیح داده می شود.

• از پراکسید، الکل، نوشابه های گازدار، و نوشیدن از طریق نی خودداری کنید.
  • بعد از ۲۴ ساعت ممکن است غذاهای نرم مانند سبزیجات پخته شده، ماهی، ماکارونی داشته باشید که به راحتی جویده می شوند. باید به مدت ۲ هفته از جویدن در محل جراحی خودداری کنید.
  • پانسمان را با دست یا زبان دستکاری نکنید و از مکیدن آن اجتناب کنید.
  • داروی های تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
  • از استفاده از دهان شویه بعد از جراحی لثه و در روز اول، خودداری نمایید و همچننی مسواک نزنید.
  • تا یک هفته بعد از جراحی از استعمال سیگار بپرهیزید.
  • به مدت چند روز از انجام فعالیت های شدید بدنی خودداری نمایید.
  • بعد از جراحی دهان استراحت کنید: یک روز پس از جراحی لثه استراحت کنید. بدن شما نیاز به بازیابی دارد! اگر می خواهید دراز بکشید، سر خود را با بالش نگه دارید تا جریان خون مناسب در سر شما ایجاد شود و تورم دهان و صورت شما کاهش یابد.
  • در روز اول پس از جراحی می توانید ناحیه جراحی شده را با استفاده از کیسه آب یخ، از بیرون دهان کمپرس سرد نمایید. (ده دقیقه یکبار و به مدت چند دقیقه)
  • د ر روزهای اول بعد از برداشته شدن پانسمان و کشیدن بخیه‌ها، به منظور جلوگیری از هرگونه فشار به لثه، با احتیاط مسواک بزنید .
  • بعد از جراحی لثه، دندان ممکن است لثه به نوشیدنی های گرم کمی حساس شود که به مرور زمان این حساسیت کمتر شده و در نهایت از بین می رود.
  • در صورت مشاهده تورم ویا کبودی در ناحیه جراحی شده، نگران نباشید. در هفته اول چنین مواردی طبیعی است و پس از گذشت یک هفته رفته رفته بهتر می شوید.
  • طی ۶ تا ۸ هفته پس از جراحی دوره ترمیم لثه کامل می شود در طول این زمان حرکت ویا لقی دندانها بیشتر احساس می شود . لذا از زبان زدن و یا امتحان میزان حرکت آنها با دست خودداری کنید تا در روند ترمیم مشکل ایجاد نشود.

در بالا مراقبت بعد از جراحی لثه و نبایدهای لازم توضیح داده شد. در ادامه به تعدادی از سوالات رایج در  زمینه مراقبت بعد از عمل جراحی لثه پاسخ داده می شود:

بعد از جراحی لثه چه می توانید بخورید؟

پس از جراحی رژیم غذایی نرم به شدت توصیه می شود. که شامل سوپ، آبگوشت، خامه، غلات، برنج، ماکارونی پخته شده، پوره سیب زمینی، تخم مرغ، غذاهای مخلوط شده، آب میوه و سبزیجات و ماست می باشد.

آیا پس از جراحی لثه به آنتی بیوتیک نیاز دارید؟

هر بیمار دارای باکتری دهانی است که در صورت ورود به جریان خون می تواند باعث عفونت شود. برای اکثر بیماران سالم، سیستم ایمنی بدن آنها را از چنین اتفاقی محافظت می کند و آنتی بیوتیک ها تنها پس از جراحی دندان در صورتی تجویز می شوند که عفونت به عنوان عارضه رخ دهد.

تورم بعد از جراحی لثه چقدر طول می کشد؟

تورم طبیعی ممکن است ۷ تا ۱۰ روز طول بکشد. خوابیدن با سر بالا (یک یا دو بالش اضافی) می تواند به کاهش تورم یا ناراحتی کمک کند. با شروع سه روز پس از جراحی (دو روز استفاده از یخ + یک روز اضافی)، گرمای مرطوب (پد حرارتی و غیره) روی ناحیه جراحی شده به کاهش تورم باقیمانده کمک می کند.

۵ راه ساده برای تسکین لثه های دردناک

• کمپرس گرم و سرد. یک راه عالی و آسان برای تسکین درد لثه، استفاده از کمپرس روی لثه برای تسکین درد است
  • شستشو با آب نمک
  • آب اکسیژنه
  • کیسه های چای
  • استفاده از مسکن

بهبودی پس از جراحی لثه چقدر طول می کشد؟

بهبودی معمولاً سریع است. اکثر بیماران تنها در عرض یک تا دو هفته به طور کامل بهبود می یابند. با این حال، اکثر افراد یک روز  بعد جراحی لثه به سر کار باز می گردند. پس از پیوند لثه، دندان‌های شما ممکن است حساس‌تر از حد معمول احساس شوند.

آیا درد بعد از پیوند لثه طبیعی است؟

خود عمل پیوند لثه به دلیل استفاده از بی حس کننده موضعی بدون درد است. با این حال، داشتن مقداری درد یا ناراحتی در روزهای پس از جراحی طبیعی است.

لبخند سالم خود را در دندانپزشکی دکتر شهرام جلیل زاده بهترین متخصص ایمپلنت در رشت بازیابی کنید

در مرکز تخصصی شهرام جلیل زاده، بهترین متخصص جراحی لثه در رشت ما متعهد به ارائه بهترین خدمات در محیطی حرفه ای و دلسوز هستیم. ما همچنین با دندانپزشک شما همکاری خواهیم کرد تا درمان شما را هماهنگ و بهینه کنیم تا به شما در دستیابی و حفظ بهترین سلامت دهان ممکن کمک کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های جراحی لثه یا تنظیم یک مشاوره برای تعیین اینکه آیا کاندیدای درمان‌های غیرجراحی لثه هستید، فرم تماس ما را پر کنید یا با شماره    تماس بگیرید.

آدرس: رشت، چهارراه گلسار، ساختمان پزشکان دانا، طبقه نهم
شماره تلفن: ۰۱۳۳۳۱۳۱۷۴۶